Ez most nem szorosan vett szakmai cikk, de szerintem sokakat érint. Sajnos már számtalanszor belefutottam a következő problémába: Keresek egy megvenni vágyott kelléket a neten. Megtalálom egy cég weboldalán. Beteszem a kosárba, checkout és elkezdem kitölteni az adataimat. Majd jön a probléma: az országok között keresek Haiti, Honduras, de sehol nincs Hungary. Nézek más országokat és Fehéroroszországtól kezdve Ukrajnán át Ghánáig mindenhova szállítanak, de Magyarországra nem. Vajon miért?
A legtöbb online boltban az a policy, hogy amennyiben a vevő nem kapja meg a csomagot, ők újra elküldik, saját költségükre (ill. nyilván van erre biztosításuk). De magyarországon (és ez nem csak a bűvészkellékekre, hanem minden rendelt csomagra igaz) a postán elég sok csomag részben vagy egészben "eltűnik". Vagyis ellopják. Nekem eddig szinte kivétel nélkül minden csomagomat felnyitották a postán és nem egyszer hiányosan ékezett meg. A mai napig nem tudom mihez tud kezdeni egy postai dolgozó pl. a Hanklee-től rendelt kéztüzemel, de ezúton is üzenem neki, hogy használja egészséggel. Részletek a Tovább után.
Hasonló lopásokról részletesebb info az Index fórum vonatkozó topikjában ill. számtalan Tékozló Homár cikkben. Emiatt nagyon sok cég úgy döntött, hogy nem szállít Magyarországra. És a nagy cégek mintájára vagy saját rossz tapasztalataik miatt sok kisebb cég sem szállít már hozzánk. Ezt még valahogy túlélem és keresek olyan céget, aki szállít ide. De ekkor is érhet meglepetés, mint ahogy ért is a napokban. Kb. 2 hete rendeltem a Wizard Headquaters nevű cégtől, mindenük volt, amit szerettem volna, másnap postára is adták a rendelést (igaz, hogy drágább volt a postaköltség, de gondoltam még így is megéri). A tracking szolgáltatással nyomon tudtam követni, ahogy 4 nap alatt megérkezik Budapestre a csomag (sima USPS küldeményként). Majd jött a hosszú várakozás: további 7 napot vártam, majd bementem a postára érdeklődni, azt mondták nem jött csomag. Viszont másnap kaptam egy levelet, hogy fáradjak be a Posta Nemzetközi Csomag Kicserélő Főosztályára (nem vicc, tényleg ez a nevük), munkanapokon 8 és 12 között van félfogadás. Az ott történteket nagyon nem részletezem, mindenki volt már hivatalban. 6 ablakot jártam végig 3 óra alatt, sorbanállás, ügyintézők anyázzák az ügyfeleket stb. De ami érdekes: ki kellett fizetni a csomagra a vámot (ez ok), ki kellett fizetni a szállítási költségre a vámot (ezt nem értem miért) és ki kellett fizetni a teljes értékre még 1x a 20% áfát (pedig a küldő országban már befizettem az áfát) és végül még 700 Ft ügyintézési díjat. De én még jól jártam, volt aki Miskolcról vett ki emiatt egy szabadnapot és egy szegény külföldi pedig nem tudta átvenni a csomagját, mert az ügyintézők közül senki nem beszélt sem angolul sem németül sem olaszul. (Kis útmutató a csomag vámoláshoz itt. Amúgy az a titok, hogy termékminta vagy ajándék vámtarifaszámot kell íratni a csomagra a küldővel és akkor nem kell vámot fizetni.)
Ha valakinek van hasonló jó/rossz tapasztalata cégekkel és a Magyar Postával, azt várom kommentekbe (kitől érdemes rendelni, eltűnt csomag stb.). És végül csak egy mondat, a Magyar Posta új szlogenje: "Magyarország vezető csomagkézbesítő szolgáltatója".