HTML

Az Illúzió Mesterei

2024-ben újra Illúzió Mesterei előadás! Új fellépők, új műsorszámok! A részletekért kattints ide: www.illuziomesterei.hu

200x200px-v2.png

Bűvész blog

Kelle BotondBűvészhírek, beszámolók, kritikák, videók, kellékek a hazai és nemzetközi bűvészvilágból Kelle Botond szerkesztésében.

Híreket, infókat, linkeket a botond@buveszmusor.hu-ra küldj!

Friss bűvészhírek emailben!

Iratkozz fel, hogy emailben értesülj a friss cikkekről!

Írd be az emailcímedet ide:



Vagy kattints ide! 

Facebook

Catlakozz a blog Facebook csoportjához!

Friss topikok

In memoriam

István

Címkék

21 corodini (11) 22 corodini (6) 4f (3) a (2) a38 (3) agt (5) ajánaló (2) ajándék (7) ajándék ötlet (2) ajánló (294) akció (2) alapok (2) álarcos (2) álarcos mágus (3) alexis conran (2) amazing johnathan (6) americas got talent (4) archív (4) árpa attila (3) arsene lupin (4) artistavizsga (2) astor (9) átverés (3) ausztria (3) autómentes nap (2) avatás (2) az illúzionisták (3) az illúzió mesterei (3) a hét idézete (19) a kiválasztott (14) a tudatfeletti (3) badár sándor (3) badár tamás (19) baki (2) balckpool (2) baleset (4) barry and stuart (5) bbc (4) ben hanlin (2) beriner tamás (2) beszámoló (46) bgt (2) bicycle (6) blackpool (7) blikk (3) blog (5) blues brothers (2) bognár krisztián (3) boldog péter (8) Borbély Csaba (2) bors (5) botafogo (2) botond (11) botond megmondja (24) botrány (2) breiner tamas (3) breiner tamás (34) brett daniels (2) britains got talent (4) budaörs rádió (3) budapest (6) bulgária (2) bullshit! (2) bűvést (2) bűvész (1297) bűvészbolt (40) bűvészdoboz (3) bűvészek (6) bűvészelőadás (4) bűvészest (12) bűvészet (1177) bűvészettörténet (5) bűvészet történet (3) bűvészklub (5) bűvészkönyv (2) bűvészműsor (2) bűvésztábor (2) bűvésztalálkozó (21) bűvésztalk (5) bűvésztet (2) bűvésztrükk (2) bűvészverseny (4) bűvész blog (3) bűvész bűvészet (2) bűvész kedd (2) bűvész színház (3) bűvész tábor (4) cd (2) champions of illusion (2) christian panthera (9) christoph borer (2) cikk (17) cirkusz (3) cirque du soleil (2) close up (5) copperfield (15) corodini (103) corodini bűvész egyesület (5) corodini emlékgyűrű (3) corodini kupa (5) craig ferguson (2) criss angel (12) csajozás (3) csalás (2) csigusz (2) csillag születik (13) csirmaz andrás (6) cssz (2) cyril (3) Czeisler Ferenc (2) czékmann katalin (8) czili gyula (3) dai vernon (5) damien white (3) danny blue (31) david blaine (6) david copperfield (12) david kaplan (3) david merlini (14) david stone (7) david williamson (3) demcsák zsuzsa (6) derren (2) derren brown (23) díj (14) díjátadó (3) direct from broadway (3) dirk arthur (2) discovery (8) discovery channel (2) dokumentumfilm (4) domenico dante (2) dr. szabó g. gábor (7) dr szabó g gábor (6) dtk (2) dvd (10) dynamo (16) eb (2) ebook (2) egy (2) eklektik (2) elemzés (2) ellusionist (2) elmélet (41) élő (3) előadás (16) emlékkiállítás (2) emlékműsor (2) emléktábla (3) enigma (3) eötvös10 (2) erdnase (2) eredmény (6) eredmények (3) eric buss (4) érme (3) est (28) európa bajnokság (2) évforduló (8) fábry (3) facebook (8) fail (2) felhívás (9) fellépők (4) felmérés (2) felvétel (2) ferenc (4) fesztivál (2) ffff (5) figaro (50) figaro bűvészbolt (33) figaro bűvészklub (2) film (19) fism (58) fism2015 (2) fism 2012 (7) fism 2015 (5) fix tv (5) fl!p (2) flip (2) flip hallema (2) fmh (2) foci vb (2) fogadás (2) fókusz (3) fool us (3) fórum (2) fotó (2) franciaország (2) franz koffer (7) frizbi (6) fülöp gyula (2) fülöp tibor (6) gábor (5) gács rezső (2) gála (13) galamb (2) galambos fecó (12) galambos ferenc (7) gálaműsor (2) gálházi istván (2) gáz (2) genii (3) gloviczki péter (2) gondolatolvasás (2) google (2) got talent (7) grand cabaret (2) gyakorlás (4) gyász (2) gyula (2) gyurci (2) habók jános (5) hajdú péter (3) hajdu zoltán (2) hajnóczy (5) hajnóczy soma (52) hajó (5) hakni (2) halálhír (10) halloween (3) hank lee (2) hans klok (5) három szemfeényvesztő (2) harry houdini (15) hatodik (4) havasi zsolt (2) hayashi (5) heckler (2) hellókarácsony (3) hét idézete (2) hgt (3) hipnózis (6) hír (4) hírek (13) hírtv (2) history of magic (2) holcz (4) holcz gabor (2) holcz gábor (60) hollay istván (2) houdini (28) houdini house (5) humor (83) hungarys got talent (5) ibm (6) idézet (4) ihsz (10) ikertornyok (2) illusionists (7) illúzió (42) illúziók (8) illúzionisták (4) illúzió es humor színház (4) illúzio és humor színház (4) illúzió és humor színház (11) illúzió mesterei (15) india (2) ingyen (2) instagram (6) interjú (21) ipad (4) irodalom (2) ismered? (14) james randi (2) japán (7) jason latimer (3) játék (3) jay sankey (2) jeff mcbride (10) jegy (4) jegyvásárlás (3) joachim solberg (3) johan stahl (2) joker (9) joker magic (21) joker magic day (8) joseph gabriel (2) joshua jay (10) jóslat (3) jozo bozo (2) jubileum (2) jupiter (12) justin willman (2) kamu (5) karácsony (10) karácsonyi ajándék (2) kártya (16) kártyabűvész (2) kártyadobozok (2) kártyák (3) kártyatrükk (12) kártyatrükkök (3) Kaszányi Roland (4) katalin (8) kelle (2) kellék (11) kelle botond (48) kereskedő (2) kereszti csaba (2) kevin james (3) kiállítás (6) kína (6) kínai (2) kínai karikák (3) kiss v balázs (7) kitűntetés (2) kiválasztott (29) klub (4) kőhalmi ferenc (26) kolos (11) konferencia (3) kongresszus (39) kongresszusok (9) kontakt rádió (2) könyv (12) könyvajánló (2) koppintás (20) korea (2) köszönet (3) kovács józsef (2) közösségi média (5) kritika (6) külföld (4) lance burton (15) larry hypnox (5) las vegas (11) látó (2) lecture (5) legenda (3) legtöbb (2) leleplezés (14) letterman (2) le plus grand cabaret (7) lista (5) london (2) lopás (4) lottó (2) lui (20) luxushajó (2) m1 (2) mac king (2) magic (4) magicians (2) magic castle (15) mágus (2) magus utopia (3) magyarázat (4) magyar narancs (2) manipuláció (5) mantalizmus (3) marco tempest (4) margitsziget (2) maribor (4) martin adams (6) max maven (5) megemlékezés (6) meghalt (3) meghívó (2) megközelítés (2) megnyitó (5) mentál (103) mentalista (70) mentalizmus (57) mentelizmus (3) merlini (6) michael ammar (4) mikromágia (3) mikulás (3) miss katalin (2) mollini (2) molnár gergely (30) molnár szabolcs (5) moltész gyula (3) mom (2) mosolygó kórház alapítvány (2) mozi (2) mr. jupiter (6) mr jupiter (3) mtv (6) munka (4) munkalehetőség (4) műsor (9) művészet (7) mystique factory (2) nagydíj (3) nagy csaba (3) nagy jonathan (2) nagy molnár dávid (21) napfényes (3) napfényes étterem (6) napfényes fesztivál (9) napfényes rendezvényterem (19) nathan burton (4) neil patrick harris (2) németh gábor (7) németország (2) népszabadság (3) népszerűség (2) nevezés (9) nézettség (7) ninjaba (4) novella (2) now you see me (2) no way (2) nyereményjáték (5) nyúl (2) óceánjáró hajó (2) olaszország (2) önálló est (38) online (3) óra (2) őrült (2) összefoglaló (2) ötlet (3) párkányi kolos (16) paródia (5) patrick page (2) paul daniels (6) paul potassy (4) penn (3) penn&teller (2) penn & teller (12) penn jiliette (5) penn teller (2) pénz (2) persolab (2) phone (2) poén (3) potassy (3) premier (3) program (20) programajánló (18) rádió (16) rafeel benatar (2) rakonczai máté (14) randi (2) reklám (9) rekord (8) rendelés (3) rendezvény (18) ricky jay (2) rimini (7) rip (2) riport (15) rodolfó (2) rodolfo (53) rodolfo100 (14) rodolfo110 (2) rövidfilm (3) roy (3) rtl (2) rtl klub (11) rudy coby (4) saalbach (8) sam (9) shoot ogawa (6) show (11) showder klub (3) siegfried (2) siegfried & roy (4) simon pierro (5) sindelfingen (2) sófalvi (2) sófalvi márton (2) solomon (2) soma (118) somakoma (3) somogyi zoltán (8) sorozat (3) steve cohen (2) steve wyrick (8) story4 (4) street magic (2) succubus (2) sugár péter (12) susán péter (2) svájc (2) sven alexiuss (2) szabadulás (3) szabadulóművész (4) szabályok (2) szabó g gábor (5) szabó istván (24) szakmáry péter (4) száva sándor (2) szeánsz (3) szemfényvesztők (2) szeminárium (45) szentpéteri attila (5) szilveszter (2) színház (6) szkaptikus (2) szkeptikus (8) szlovákia (2) szobor (4) szűcs ádám (2) születésnap (4) tábor (10) találkozó (4) tamariz (2) tanács (3) tanácsok (2) tanfolyam (2) tanítás (3) ted (2) tegnapi újság (3) tehetségkutató (2) telefon (2) teller (9) temetés (2) termék (2) tévhit (2) the illusionists (3) the magic hands (2) tihany (2) timo marc (4) tim ellis (2) tipp (2) tom mullica (2) topas (5) toplista (7) történelem (5) történet (7) tóth laca (2) trafó (2) trükk (12) trükktanítás (2) tudatfeletti (6) tudomány (3) turné (5) tűz (6) tv (130) tv2 (27) tv5 (3) tva (3) tv műsor (2) uborka (2) új (2) újdonság (4) újdonságok (3) újságcikk (2) um (9) underground magic (5) ungár anikó (3) uri (9) uri geller (35) usa (2) utcai bűvészet (2) valentin nap (4) váradi tibor (8) vb (2) vegas (15) vélemény (6) verseny (29) versenyzők (5) vicc (5) vicha attila (5) video (130) videó (66) videók (2) videoverseny (3) világbajnok (5) világbajnokság (18) washington (4) wayne houchin (4) wh (2) william rain (4) world magic awards (4) xcm (5) youtube (6) yu ho jin (2) zene (6) zene a buveszetben (2) zene a bűvészetben (5) zsirai lajos (3) zsonglőr (2) zsűri (2) Címkefelhő

Hívj meg minket egy sörre!

Ha tetszik a blog, támogasd!

Mi várható el egy bűvésztanártól?

2009.11.22. 19:14 Holcz Gábor

A bűvészetoktatással sokat foglalkoztunk már a korábbiakban is, eljött hát az ideje, hogy egy kicsit más szemszögből is megközelítsük a témát. Sokszor szóba kerül, hogy a fiatalok csak rövid ideig járnak bűvésztanárhoz, nem szereznek alapos tudást, s inkább az alternatív lehetőségeket választják, azaz szívesebben tanulnak dvd-ről, esetleg könyvekből. Könnyű lenne azt mondani, hogy a fiatalok felületesek, nincs türelmük tanulni a tanártól, sajnálják a pénzt vagy bármi egyéb kifogást, de az igazság az, hogy nagyon szeretnének tanártól tanulni csak, mintha hiányozna a közös hang, s nem igazán tudnak a tanárok és az ifjú bűvészjelöltek egymásra hangolódni. A cikk a tanulnivágyók szemszögéből szemléli a problémát.

Régebben természetes volt, ha valaki bűvész akart lenni, akkor felkeres egy bűvészmestert (tanárt) és tőle próbálja ilyen vagy olyan szinten elsajátítani a szakmai alapokat. Mára megváltozott a helyzet köszönhetően annak, hogy elérhetőek a könyvek, dvd-k, ismeretanyagok, egyszóval minden, s a tanár nem tud évekig magához láncolni egy fiatalt azzal, hogy minden órán elmagyaráz egy újabb kártyatrükköt, amit előtte kinézett egy neki meglévő könyvből. A problémát fokozza, hogy felgyorsult világunkban a bűvészet is gyorsan fejlődik, változik és a legmodernebb dolgok is egy-két hónap alatt a "basic" kategóriába kerülnek át, tehát a tanárnak is folyamatosan kellene fejlődni.

Meg is érkeztünk az egyik legkényesebb kérdéshez, azaz tud e manapság egy tanár lépést tartani a fejlődéssel, s a megfelelő tananyagot adja e át a fiataloknak. Szerintem joggal elvárható egy mestertől, hogy tisztában legyen a legmodernebb irányzatokkal, s otthon legyen a classicban is természetesen. Aki tanításra adja a fejét, annak ezt szem előtt kell tartania.

Egy másik problémakör, hogy a tanárok nem foglalkoznak egyénileg a tanítványukkal, hanem mindenkinek egy megadott sémára szinte ugyanazokat a dolgokat akarják megtanítani. A bűvészkedés egyéni műfaj, mindenkinek más áll jól, másban tehetséges. A tanár feladata, hogy meglássa, ki az akiből jó manipulátor lehet, ki az, aki inkább a mentálban tudna nagyot alkotni, s ehhez igazítaná a személyre szabott tananyagot. Mindezekre joggal mondhatja egy bűvészmester, hogy "jó-jó, de nem akarja azt tanulni, amit én mondok!", s el is jutunk ahhoz a ponthoz, mely a tanár "hitelességét" kérdőjelezi meg.

A "HITELESSÉG" kulcsmotívum! A tanítványnak azt kell éreznie, hogy egy igazi mesterhez jár, akinek minden szavából, mozdulatából csak tanulni tud. Fel kell, hogy nézzen rá, mint előadóra, olyan produkciókat kell lásson tőle, ami kedvet csinál neki a gyakorláshoz. Ideális szituáció az lenne, ha a jelöltek megkeresnék az a mestert, akitől tanulni szeretnének, s a fő szempont az lenne, hogy tőle akarjanak tanulni.

Összegzésképpen aki tanít, annak valami extrát kell nyújtani, nem elég a mutatvány titkát lépésről lépésre felfedni. A bűvésszakma apró mesterfogásait, finomságait kell átadnia, olyan ismeretanyagokat, melyek nem nagyon találhatók meg a trükkleírásokban. Nemcsak tanítani kell, hanem bűvésszé nevelni, ami nagyon nehéz feladat, s kell hozzá az is, hogy a másik oldal befogadó legyen erre is. Joggal érhet a vád, miszerint mindez idealista gondolkodás, de ha közelítünk ebbe az irányba a fiatalok vissza fognak találni a mesterekhez.

27 komment

Címkék: tanár tanítás bűvész bűvészet holcz gábor elmálet

A bejegyzés trackback címe:

https://buvesz.blog.hu/api/trackback/id/tr991544472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kayl 2009.11.22. 20:14:32

Tetszik a cikk, sikerült rávilágítanod a lényegre sok tekintetben.Szerintem nemcsak az a probléma,hogy nem egyénileg foglalkoznak a diákokkal hanem, hogy tényleg bűvészt akarjanak nevelni a tanítványokból és persze a megfelelő motivációt is meg kell találni ehhez.Persze ahogy a cikkben is meg van említve a diákoknak is nyitottnak kell lenniük

Bognár Krisztián (Christian) 2009.11.22. 21:43:23

A fiatalok tényleg szeretnének tanulni, csak a szülők döntik el, hogy mennyi pénzt áldoznak rá. Én nagyon szívesen tanulnék Molnár Gergelytől (Mr.Jupiter)
,csak nem tudok heti 10.000 költeni rá, plusz a kellékek -_-" .

Laszlo Csizmadi 2009.11.22. 22:14:12

Ez egy remek cikk Gabor amit joforman osszelehet kapcsolni a Buvesz Vagyok cikkeddel mert ahhoz hogy valakibol jo buvesz legyen tanarhoz kell jarni. Vannak kivetelek mint a Feco de az ritka mint a feher hollo.

Velemenyem szerint a tanarnak (mesternek) mindenhez ertenie kell legalabb olyan szinten hogy ha a tanulonak kerdese van akkor kielegito valaszt tudjon adni. Itt ertem azt hogy a close uptol a mentalig es illuziokig legyen megfelelo tudasa. Nem art ha hozzatud szolni a hangtechnikahoz beszedkeszseghez mozgastechnikahoz vilagitashoz szinpadi rendezeshez stb.

Az hogy a tanulok elmaradnak annak is betudhato (szerintem) hogy ugy erzik hogy nem haladnak eleg gyorsan. Ez azt a gondolatot is adhatja nekik hogy lehet hogy a tanar direkt huzza az idot hogy tovabb jarjanak az orakra pedig ez nem ugy van. Senkibol sem lesz buvesz egyik naprol a masikra. Egy jo tanarnak nem az a feladata hogy trukkoket tanitson meg hanem az hogy azokat a trukkoket pl amit a tanulo megtanul konybol vagy DVD-rol bemutassa hogy hogyan es miert kell ugy eloadni ahogy azt O gondolja. Egy tanar eszreveszi a hibat es javasolja a tanulonak hogy mit hol hogyan csinaljon illetve javitson.
Nem lattam az idei Corodinit de pl a tavalyinal meglatszott az eloadas alatt az eloadok stilusain hogy kik jarnak illetve jartak mesterhez. Azoknak a fellepoknek akiknek nem volt mestere egyedul Csigusz es a roman srac tetszett a tobbin minden latszodott hogy "hunyok". A mesteres eloadok kozott a Mark (Sugar Peter) a Moric (Molnar Gergely) a Tari Agnes(Rakoczi Ferenc) es a Pallasz (Papp Peter) fellepese volt jo.

A masik ok hogy a tanulok elmaradnak az hogy megtanulnak nehany trukkot es azt hiszik hogy mindent tudnak es ettol hatalmas onbizalmuk lesz. Pedig nem a trukk adja el magat hanem annak a bemutatasa. (lehet jo viccet sza*rul elmondani es rosz viccet jol eloadni)

Vegezetul: nem figyeltetek meg hogy az ilyen cikkekhez altalaban egy csomo hozzaszolas szuletik mig mas cikkek meg se kozeliti ezt az aranyt? Ez is azt mutatja hogy mindenki szeretne mesterhez jarni csak valami ok visszatartja. Ez lehet penz, tavolsag, gatlasossag vagy egyeb ok is.

Udvozlettel,

Laci

MagicIsDead · http://theforgottenart.com/ 2009.11.22. 23:16:19

Nagyon nagyon jó lett ez a cikk Gábor!

xido 2009.11.23. 00:05:02

Én Ungár Anikótól tanulnék,de félek nem a bűvészete kötne le...bocs:)9

Ricky Cumming 2009.11.23. 01:50:54

Jo cikk. A leirtak persze minden tudomanyagra/szakmara igazak.

KenSentMe 2009.11.23. 05:13:10

De ez egyébként minden szakmában így van.. a szakiságot, a könyvekből fel nem szedhető mesterfogásokat csak egy másik embertől lehet megtanulni.. és mivel ezek általában nem konkrétan az adott tudományhoz kötődnek, hanem általánosabb emberi dolgok, ezért van egy fajta nevelési jellege is az egésznek.. az autodidaktáknak meg sajnos marha zseniknek kell lenniük, hogy egyedül ugorják túl azt a szintet, ahová bizton eljutnak azok, akiknek van "menedzserük". (Éljen a Rocky I.)

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.11.23. 08:37:51

@Ricky Cumming: nekem is pont ez jutott eszembe, hogy a hitelesség és a motiváció minden tanárnál alapfeltétel kellene, hogy legyen. Öcsém is tanult egyébként bűvészkedést könyvből, meg a youtube-ról, általában kártyatrükköket, egész jól is ment neki, de hát aztán jött a középiskola, és abbamaradt a dolog.

2009.11.23. 09:17:16

Gratulálok a cikkedhez, Gábor! :-) Sajnálom, hogy személyesen még nem ismerlek, de remélem hamarosan sor kerül a találkozásra. :-)

Gyertyán Balázs 2009.11.23. 11:59:41

Ismét egy nagyszerű cikk, egy fontos témáról.

Lacinak ezzel a hozzászólásával nem értek egyet: "Egy jo tanarnak nem az a feladata hogy trukkoket tanitson meg hanem az hogy azokat a trukkoket pl amit a tanulo megtanul konybol vagy DVD-rol bemutassa hogy hogyan es miert kell ugy eloadni ahogy azt O gondolja."
Ha arra lennék kíváncsi, hogy pl. Molnár Gergely szerint hogyan kell bemutatni egy trükköt, akkor nem tanulni mennék hozzá, hanem megnézném egy műsorát. Szerintem pont az a lényeg, hogy a mester ne erőltesse rá a saját stílusát a diákra, hanem elősegítse, hogy az kibontakoztassa a sajátját.

Laszlo Csizmadi 2009.11.23. 14:47:38

@LeCoq: Olvasd vissza hogy mit irtal. Ezzel a beirasoddal sajat magad cafoltad meg ugyanis ha azt tanulod meg ami trukkoket pl a Gergely tud es ugy is adod elo akkor a stilusat is atvetted mas szoval koppintasz. Ha viszont egy olyan trukkot mutatsz be neki amit nem ismer viszont tudja a fogasokat akkor tanacsot adhat amit hasznosithatsz az eloadasmododhoz illetve stilusodhoz. :)

Boldog Péter · http://www.boldogpeter.hu 2009.11.23. 16:21:07

Sziasztok!
Sajnos az egyik legfontosabb dolgot hagyta ki Gábor a cikkéből.
Egy jó Mesternek a mondottakon kívül egy messzemenőkig fontos feladata van:
bevezetni a Tanítványt az életbe.
Elvinni őt számtalan (!!!) fellépésre, hogy minden helyzetben (még a legszélsőségesebbekben is) ki tudja próbálni magát.

És miért vinni kell, miért nem küldeni?
Mert a Mester feladata egyúttal az is, hogy az élményeket megbeszéljék és feldolgozzák, hogy azok valóban a Tanítvány stílusának részévé váljanak. És az elrontott trükkből is tanulni lehessen. Ez az, amit nem tud semmilyen telefonos/netes konzultáció helyettesíteni.

Szép idők lehettek, amikor még a Tanítványok cipelték a Mester bőröndjét.
Én ezért tisztelem Jupitert, mert erre lehetőséget ad Ferencnek és biztos vagyok benne, hogy ebből nagyon sokat tanultak, de nem csak Kőhalmi kolléga.

Azt hiszem, hogy a szakmaféltés illetve a piac féltése itt mutatkozik meg igazán.

Szipál Márton egy igazi Mester- (aki nem tudná, annak világhírű fényképész; aki tudná, annak is) egy ismerősöm, aki nála tanult azt mesélte, hogy a kiképzés része volt az, hogy nagyon sokszor közösen alkottak és nagyon sokat beszélgettek.
(Hozzá kell tennem, hogy a fényképészvilágba biztos útlevél, ha valaki Szipál-Tanítvány.)

Őszintén szólva ilyen tekintetben nem volt szerencsém.
Két barátomnak viszont nagy köszönet jár: Giczi Iatvánnak és Habók Jánosnak. Nagyon sok ötletet és javaslatot kaptam tőlük.
Csoki

Smagic97 2009.11.23. 16:42:06

@Laszlo Csizmadi:
@Donovan: Ne irjatok ilyen hosszu kommenteket$$$$$$$$

Laszlo Csizmadi 2009.11.23. 17:09:02

@Donovan: Nagyszeru hozzaszolas gratulalok.

pi314 2009.11.23. 20:19:46

Nagyon hasonló a zenetanulás kérdése. A legtöbb tanás a standard repertoárt szeretné végigtanítani, nem törődve a növendékek adottságival, igényeivel, preferenciáival. Szerintem két fontos szerepük van, ebben tudnak többet nyújtani mint egy dvd:

1. Észrevenni és kijavítani a technikai pontatlanságokat, főleg a korai szakaszban.

2. Segíteni az önálló előadóstílus kialakítását. Nem cél, hogy a diák pontosan úgy adjon elő, mint a mestere, sőt.

A lényeg mindkét esetben a külső nézőpont.

Gyertyán Balázs 2009.11.23. 21:31:04

@Donovan:
"Őszintén szólva ilyen tekintetben nem volt szerencsém. " Ezt hogy érted? Nem volt szerencséd, mert nem Szipál Márton tanított fényképezni, vagy nem volt szerencséd, mert a bűvészmestere(i)d nem vezettek be az életbe?

Boldog Péter · http://www.boldogpeter.hu 2009.11.24. 16:09:55

Heló,
Szó sincs fényképezésről, bár lehet, hogy nem gimbikre költök, hanem objektívekre, ha kapcsolatba kerülök Szipállal.
Remek tanároktól tanultam. Sőt biztos vagyok benne, hogy kategóriájában mindkettő a legkiválóbb.
Arra próbáltam csak utalni, hogy sokkal élénkebben emlékszem azokra percekre, amikor akció közben történt valami, mint akármelyik órára, amikor fogást, vagy rutint, vagy előadásmódot, vagy koreográfiát tanultam egy szóbában. Egyszerűen azért, mert ez utóbbi a rutinommá vált és a kezembe került (vagy nem) előbbi pedig az attitűdömmé.
És ezért jár különösen nagy köszönet a megnevezett uraknak.
Pl: amikor a Rózskert Bevásárlóközpont retkes udvarán nyáron 38,5 fokban fekete öltönyben gyerekeknek akartam a remek copper-silver-brass transposition trükköt csinálni. (13-14 éves voltam és azt hittem, ez a bűvészet, mert senki sem mondta, hogy nem. Rögtön hozzáteszem, hogy négyen voltunk akkor fiatalok, akik sokat mozogtak együtt és mind így álltunk hozzá -öltöny, nyakkendő- mert ezt láttuk.) Persze a nézők marhára unták és akkor István tapintatosan felhívta a figyelmem arra, hogy nagy szar, amit csinálok és javasolt valami látványosabbat.
Amúgy pont ezen az alkalmon láttam Jánost, amint átpörgetett egy kártyacsomagot és amikor a szél megfújta egy kislány arcát azt mondta neki, "Látod? Ventillátor!".
A gyerek meg úgy vigyorgott, mint a tejbetök. Aztán fáraóval félig összetolta a csomagot és nyitott egy legyezőt. Ekkor ezt mondta: "Ilyen a régi változat!"
Persze jobban tetszett mindenkinek, mint bármi, amit csináltam. Amúgy kipróbáltam már és felnőtteknél is bevált.
Vagy amikor az egyik hotel aulájában részeg Franciáknak kellett valamit csinálnom és akkor János mondott egy trükköt, hogy azt mutassam be. Persze én arra gondoltam volna legutoljára, de óriási sikere volt.

"...ha közelítünk ebbe az irányba a fiatalok vissza fognak találni a mesterekhez." Nagyon patetikus.

Kelle Botond · http://www.buveszmusor.hu/ 2009.11.24. 21:26:13

@Donovan: Mester! Kicsit vitatkoznék veled. Méghozzá abban a témában, hogy a mester vigye el fellépni a tanítványát, meg vezesse be az életbe. Ez tényleg szép gondolat, de a gyakorlatban nehezen kivitelezhető. Az még OK, hogy elvigye a mester a tanítványt, hogy megnézze az ő műsorát stb. DE ahhoz, hogy a tanítvány fel is léphessen az kell, hogy színpadképes legyen. Ma már azért ritka az a fellépési lehetőség, ahol szárnyakt lehet próbálgatni: egy céges műsoron a megrendelő nyilván nem a tizenéves bűvészinas próbálkozását akarja nézni, hanem egy kész, komplett műsort.

Szerintem igenis dolga egy mesternek, hogy színpadi manipulációt, meg copper-silver-brass transpositiont tanítson a bűvészinasnak annak ellenére, hogy ezeket hakniban nem fogja később használni.

Ha csak haknibűvészt nevelni mindenki, akkor szakmai szinten elég a kéztűz-fáklyabot-papírtépés-kínai karikák kombót betanítani színpadra, mikorra meg ambiciózus kártya, szivacslabda, chup cup, meg bill switch. Abban teljesen igazad van, hogy azt, hogy mi működik hakniban és mi nem azt szinte mindenki saját bőrén tanulta, tanulja meg. Az is nagyon igaz, hogy egy-egy fellépésen többet tanul az ember, mint előtte a gyakorlásnál. De a gyakorlás nélkül meg nem mehet fellépni. Erre nagyon jó iskola például a mosolygó kórház, ahol élesben próbálhatja ki maágt az ember. Én is amúgy sokat tanultam/tanulok azokon a fellépéseken, amikor más kolléga is ott van (az általad említettek szerintem sokakat "vezettek be" a haknizás tudományába).

J.Márton · http://www.buvesz-show.hu 2009.11.25. 10:29:30

Akkor ezzel én is vitába szállnék :)

A bűvészet egy igen speciális műfaj, hakni szempontból. De gondoljatok csak bele más előadó művészetekbe. Vegyük alapul a táncot, vagy a táncos műfajokat, rock&roll stb. Ezeket rengeteg gyerek űzi, és rengeteg falunapon látni ilyeneket. Miért?

Nem azért mert ők a legprofibbak a szakmában, hanem, mert relatíve költséghatékony, és szórakoztató, még ha rontanak is egyet- kettőt.

Az ott fellépő fiatalok számára viszont egy fellépési- és egy nagyon jó tapasztalatszerzési lehetőség.

Ők ezért pénzt nem kapnak, a fellépésre saját benzinköltségen viszik a szüleik, de ez így természetes. Soha senkiben nem merült fel, hogy ezért a gyerek, még ha 17-18 éves is, pénzt kapjon. Azért tudom, mert húgaim is átélték ezt.

Ugyanakkor nyilvánvalóan az edző kapott érte pénzt. Ez fedezi az ő kiadásait. Azonban a gyerekek is fizetnek havi edzés díjat, tehát még ők fizetnek érte.

Ez olyan, mint a fogorvosoknál a rezidensi képzés. Ahhoz, hogy te fogszakorvos lehess 2 évig kell valaki mellett fogorvoskodnod, és még fizetsz is érte, hogy a lehető legprofibban a legjobbaktól tanulhasd el a szakma csínját- bínját.

Szerintem ez a fajta mentalitás simán mehetne a bűvészeknél is. Fellépési lehetőség annyi van, mint a nyűg, (nyilván nem horror gázsiért), tehát lehetősége lenne annak a mesternek aki akarná vinni tapasztalatot szerezni a tanítványát.

Csak én úgy érzem ez a mentalitás hiányzik a bűvészetből, ugyanakkor minden más előadói művészetben teljesen normális, hogy a mester/edző viszi fellépni a tanítványt.

Ha már fizet a tanulásért, akkor ez lenne a minimum, én úgy gondolom. Mert kezdőként nagyon fontos, a gyakori fellépés. Nyilván a mester nem fog érte kapni egy "normális" gázsit, de fedezi az útiköltségét, és az óradíját mindenképpen.

Ha én mesternél tanultam volna, ez egy alap elvárásom lett volna. Nem utolsósorban ha van egy fellépés, akkor az ember sokkal többet, sokkal jobban gyakorol, hogy minden a legjobban sikerüljön. Aztán közösen ki lehet elemezni, hogy mi volt rossz, mi volt jó stb. Ilyet máshol nem tudnak, csak fellépés után...

Nagybátyám (Jónás Tamás), aki anno '88ban megnyerte a Televíziós Ki Mit Tud-ot, bűvész előadással, nagyon sokat tanított nekem, rengeteg tanáccsal látott el, főleg előadó művészeti tippekkel. És nem egyszer volt olyan, hogy helyette (vagy vele) én mentem fellépni, és még oda is adta a gázsit, vagy egy részét, aminek én akkor kezdő bűvész létemre nagyon örültem. Ilyenkor az ember azt is sikerként éli meg, ha tetszett a közönségnek a műsor, nem kell érte feltétlen pénzt kapjon.

Nem tudom pontosan milyen áron mozognak a bűvész mesterek óradíjai, de nyilván nem angoltanári, 2-3000 Ft körül. Ha pedig megkérik az árát, ami rendjén is van, akkor illendő lenne fellépést is biztosítani. Természetesen ezért a tanítvány nem kap anyagi juttatást, csak tapasztalat szerzési lehetőséget, ami viszont neki abban a pillanatban sokkal többet ér. És még a mester is jól jár, mert a gázsit ő kapja, ezzel az ő kiadásai fedezve vannak. Nyilván ez csak akkor lehetséges, ha egyébként a mesternek nincs komoly fellépése arra a napra.

Danovan: Szipál Maca néni, családi jó barátunk, nagymamám nála tanulta a fényképészet mesterségét, és tényleg rettentő jó az egész család szakmailag. Az első bűvész sorozatomat, ő fényképezte. Meglepődtem, hogy emlékeznek rá, sokan fényképészek közül sem tudják a fiatal generációban, hogy kik ők.

Boldog Péter · http://www.boldogpeter.hu 2009.11.25. 17:02:45

@Kelle Botond:
"DE ahhoz, hogy a tanítvány fel is léphessen az kell, hogy színpadképes legyen."
Nyilván valóan..

"Szerintem igenis dolga egy mesternek, hogy színpadi manipulációt, meg copper-silver-brass transpositiont tanítson a bűvészinasnak annak ellenére, hogy ezeket hakniban nem fogja később használni.
... De a gyakorlás nélkül meg nem mehet fellépni"
Soha sem állitottam...
:)

Gyertyán Balázs 2009.11.25. 18:54:08

El is jutottunk oda, hogy miért van tele a bűvészverseny 13-15 éves gyerekekkel. Számukra egy verseny az egyetlen fellépési lehetőség. Ebből viszont évente csak kettő van, ráadásul a zsűri a visszajelzéseknél elég szűkszavú.

kecsa 2009.11.26. 10:45:39

Hát én kicsit más irányból közelíteném meg a dolgot.

Ha a tanoncok meg szeretnék mutatni magukat meg lehet rá találni a módját a megfelelő közönség előtt.

Sokan tudjátok, hogy a corodini tagja vagyok. Mi adunk lehetőséget a tanítványoknak, hogy megmutassák magukat. Mégpedig automentes napon illetve az ehhez hasonló fellépésekre magunkkal visszük őket és bemutathatják mit tudnak. Szoktak kérni tőlünk színpadi műsort is, úgyhogy ott is ki tudják próbálni magukat. De ha ez se elég az idősek otthona, a kórházak mindig szívesen veszik az ilyen kínálkozó műsorokat amiért nem kell nagy pénzt beleölniük és egy maradandó élményt nyújthat az időseknek vagy betegeknek.

2009.11.26. 16:05:03

Igen, a Corodini klubban minden szombaton be lehet mutatni a kis színpadon az alakuló bűvészműsort! Én eddig csak Gyurci bűvészt láttam ott készülni... de azt nagyon élveztem! :-)

Árpy Táy 2009.11.28. 11:01:31

Helló!
A cikk nagyon jó. Egy kis adalék a saját véleményem.
Miért jó a bűvésztanár és mit lehet tenni ha nincs?

1. Jó, ha van, mert tőle meglehet tanulni a technikai alapokat (manipuláció, szinpadi mozgás, beszédkészség stb).

Ha nincs, akkor alaposan bele kell vetnünk magunkat az internet és a könyvtár rejtelmeibe, és kritikus szemmel kiválogatni a megfelelő oldalakat (bűvészblog, magiccafe, pl. előadásmódról Dale Carnegie, tesdbeszédről Allan Peace, és videók Ammar, Jeff McBride stb.)

2. Jó, mert segít összeállítani egy rutint.

Ha nincs, nézni kell a youtubon a videókat, le kell ülni, elgondolkozni, milyen rutint szeretnénk összeállítani és mi kell hozzá stb.
3 alapkérdés: 1. Milyen kellékeink vannak? 2. Milyen tudásom? 3. Szórakoztatja-e a közönséget + hol akarok vele fellépni? Ha ezt a 4 szempontot figyelembe vesszük és komolyan dolgozunk rajta, jó rutint alakíthatunk ki.

3. Jó, ha van bűvésztanár, mert segít kijavítani a hibáinkat, kalauzol és motivál minket.

Ha nincs ki kell fejleszteni magunkban az éles szemet és értékelni magunkat felvételek és mások véleménye alapján, katonás szigorral, de mégis kreatívan fejleszteni a büvészelőadásainkat.

Szerintem a legideálisabb a kettő ötvözete. Ha valaki komolyan akar a bűvészettel foglalkozni és megengedheti magának, mindenképp menjen bűvésztanárhoz, mert más dimenziókat nyit meg és megkíméli egy pár felesleges pluszmunkától. Én csak azért tanulok autodidakta módon, mert nekem ez az ideálisabb.

További jó bűvészkedést mindenkinek!

Laszlo Csizmadi 2009.11.29. 20:47:59

Egy valamit meg hozza tennek ehhez a cikkhez. Egy tanarnak nem feltetlenul szukseges ismernie minden trukkot. Egy olyan emberbol is lehet jo tanar aki tud nehany trukkot illetve illuziot de ert a koreografiahoz a szinpadi rendezeshez is. A lenyeg az hogy a hibakat kikuszobolje es tehetsege legyen egy jo musor osszeallitasahoz. Egy jo tanar a maximumot ki tudja hozni a tanulobol.

Idezet Jim Steinmeyer konyvebol:

Egy fiatal buvesz elment a David Devant musorra valamint bemutatkozott neki es megemlitette hogy O is buvesz. Devant megkerdezte tole hogy hany trukkot tud?
Korulbelul 300-at volt a valasz. Erre Devant azt mondta neki. Magam nem tudok csak nyolcat de azt a nyolcat senki sem tudja ugy eloadni ahogyan en. (nyolc illuziobol allt a musora)

Ezt csak azert irtam le hogy nem az a lenyeg hogy valaki hany trukkot ismer hanem az hogy ertse, tudja hogy mi miert tortenik. Egy tanar arra is hivatott hogy elmagyarazza megmutassa a trukk illetve a rekvizit felepiteset es annak helyes kezeleset stb.

bencebűvész · http://buveszrendeles.hupont.hu/ 2010.04.08. 10:06:29

Üdvözlöm !

Engem a maga által űzött műjaj a mentalista trükkök érdekelnek . Ön vállal tanítást?


süti beállítások módosítása