Az aláfestő zenéknél kicsit összetettebb, és a műsorral sokkal szorosabb kapcsolattal rendelkező zenék azok, amelyeknek a műsor témájával van valamilyen kapcsolatuk. Ez a kapcsolat lehet direkt és áttételes. Direkt kapcsolatnak nevezzük azt a műsor-zene kapcsolatot, amelyben egyértelműen a műsor témájában szereplő dolgokról szól a zene. Áttételes kapcsolat pedig, mikor bár a zene nem az előadott dologról szól, de valamilyen módon mindenki mégis arra a dologra asszociál a zene hallatán, amit a bűvész előad színpadon. Nézzünk egy példát: Tegyük fel, hogy egy karácsonyi műsort állítottunk össze, amelyben karácsonyfadíszekkel manipulálunk golyók helyett, színes ajándékcsomagokat jelentetünk meg, és a műsorunk végén egy kosztűm csere segítségével átváltozunk egy mikulássá. Egy ilyen műsorhoz nagyon egyszerű az előadás témájában megegyező zenét találni. Direkt zenére dolgozunk, ha Jingle Bells című örökzöld karácsonyi slágerre adjuk elő műsorunkat. Ez a zene a világon mindenki számára egyenlő a karácsonnyal, a szentestével, az ajándékozással, és az ezt körülölelő örömmel. Ezzel ellentétben áttételes kapcsolatot létesítettünk a műsor és a zene között, ha például Ella Fitzgerald egy vidám slágere kíséri műsorunkat. Ez a zeneszám bár nem a karácsonyról szól, mégis nagyon sokakban karácsonyi 'feeling'-et kelt. A húszadik század egyik legkiválóbb jazzénekesének dalai valami oknál fogva a mai világban hangulatában a karácsonyi miliőt idézik. A bűvész ezt kihasználva képes egy fajta kapcsolatot létesíteni a zene és a trükkök között.
Mikor érdemes a műsor témájával megegyező zenét használni? Ilyen típusú zenéket akkor érdemes keresni előadásunkhoz, ha műsorunk egy bizonyos témát dolgoz fel. Ha különböző, egymással össze nem függő trükköket mutatunk be egymás után, nagyon nehéz lesz megfelelő zenét találnunk. Leggyakrabban karakter számok kialakításánál szoktak megjelenni a témájukban megegyező, és néha (az ezt követően elemzésre kerülő) hangeffektekkel tarkított zenék.
Két módja van annak, hogy a bűvész a műsor témájával megegyező zenére alakítsa ki előadását. A bűvészet inspirálja a zene választást, vagy a zene inspirálja a trükk választását. Az első lehetőség szerint, amiről már szót ejtettünk, ha valami olyan témát dolgozunk fel, vagy karakterszámot alakítunk, amelyhez ilyen típusú zenék használata kiváló lenne, akkor az előadónak érdemes az előadás hatásának fokozása végett, egy annak témájával megegyező kísérő számot választania. A második esetben pedig akkor áll fenn, mikor meghallunk egy szép zeneszámot, és annak témája, szövege sarkall minket egy műsor kialakítására.
Bár a műsor témájával megegyező zenék használata sokkal többet adhat hozzá a műsorhoz, mint egy sima aláfestő zene, ugyanakkor legtöbbször valamennyivel több gyakorlást is igényel. Ennek oka elsősorban, hogy ekkor egy sokkal szorosabb kapcsolat áll a műsorunk és zenéje között, ezért sokkal fontosabb a különböző dinamikai részekre és zenei kiállásokra odafigyelni, és azokkal együtt dolgozni. Másodsorban pedig, fokozhatja műsorunk hatását, ha a szöveg bizonyos részei életre kelnek, és megjelennek színpadon a valóságban. Korábban azt írtam, hogy nem javaslom a szöveges zeneszámok használatát. Ez alól kivételt képeznek a műsor témájával megegyező zenék csoportja. Ebben az esetben külön jónak tartom, ha a szöveg is együtt él a műsorral nem csak a zene.
Természetesen tudom, hogy példák segítségével mindent legjobban szemléltetni, úgyhogy összegyűjtöttem néhány véleményem szerint az egész bűvésztársadalom által ismert előadóművészeket, akik ilyen típusú zenékkel használtak.
SHAWN FARQUHAR – “Shape of my heart”
A 2009-es világbajnok társam, Shawn egy olyan műsorral ált a szakma és a laikus közönség elé már hosszú évekkel ezelőtt, amellyel a mai napig mindenki szívét megdobbantja. Sting Shape of my heart című számát mondatról mondatra életre hozza az emberek szeme előtt. Egy fantasztikus rutin, melyben az előadó egész kiválóan használta a zeneszám szövegét. Shawn jó barátom, így elmondta, hogy őt ebben az esetben a zene sarkallta egy műsor kialakítására.
TOPAS – “Give me just one more”
Véleményem szerint Topas a bűvészvilág egyik legkiemelkedőbb és legkreatívabb képviselője. Oly sok fantasztikus produkcióval örvendeztetett meg minket az elmúlt években, és ebből oly sokat említhetnék meg kiváló példaként. Mégis szeretnék kiemelni egyet, az egyik személyes kedvencemet. Egy hagyományos kartondobozból Topas egy egész hadseregnyi hangfalat jelentet meg. Ahogy jelennek meg a hangfalak úgy halljuk meg az újabb és újabb hangszereket. Mindegyik tökéletes ütemben játssza a zene újabb részeit, és eközben a szöveg azt mondja: “All that stuff is not enough, give me just one more.” Tökéletes precíziós munka. Mai napig emlékszem, mikor először láttam a hangfalas műsort. A szám a fülem csücskéig görbülve díszelgett a fiatal kerek fejemen, és arra gondoltam: Nagyon megérte megnézni a ma esti műsort!
SOMA - “Black or White”
Évekkel ezelőtt kezdem a kialakítását egy fekete-fehér műsornak, amit még nem sokan láttak tőlem. A műsor minden fekete és fehér. Kártyák változnak át önmaguk negatívjára, fehér golyók, kendők, sétapálcák jelennek meg és tűnnek el. A műsort egy kosztúm cserével fejezem be, egy elegáns fekete öltönyt cserélek egy fehér esküvői öltönyre. A műsort végig Michael Jackson 'Black or White' című száma kíséri. Ezért is akartam megosztani mindenkivel, mert szerintem egy kiváló példa, hogy milyen típusú a műsor témájában megegyező zenéket használhat az ember.