A zenei gagek és hangeffektek nagyban meg tudnak spékelni egy bűvészműsort. A legfontosabb azt megérteni, hogy a nézők nagyon szeretik látni, hogy valaki pontosan dolgozik zenére a színpadon. Ahogy az előadó precízen megkomponált zenére dolgozva, bizonyos hangokra időzíti mozdulatait, úgy a néző sokkal jobban élvezi az előadást. Ha csak különálló hangok arzenáljára igazítva kreálnánk egy sok mozdulatból álló koreográfiát (bűvészet nélkül), már azt is értékelné, és megtapsolná a közönség. Ha ezt viszont bűvészettel is megspékeljük, annál nagyobb lesz a hatás. Ilyen esetekben a nézőkben egy tudat alatt működő mechanizmusára épít a bűvész. A emberek zömmel szeretik a harmóniát, és igyekeznek elkerülni a diszharmóniát. Ezt nem csak a zenére, hanem mozdulatokra, mimikára, gesztusokra, fényhasználatra, és számtalan más dologra is értem. Azzal, hogy mozdulatainkat tökéletesen a zenéhez igazítjuk, és így a kettő között tiszta harmóniát kreálunk, az emberek harmónia iránti pozitív tudatalatti érzéseit használjuk fel, annak érdekében, hogy egy pozitívabb élményben legyen részük, és ezáltal jobban élvezzék az előadást.
Az ilyen típusú zenéket igen nehéz kategorizálni, viszont engedd meg, hogy néhány fajtáját bemutassam:
Hangeffektekkel tarkított zenék
Ebben esetben, a bűvész által előadott bizonyos történéseket, mozdulatokat, egy a zenébe illesztett hangeffekt kíséri. Főkét dolgok megjelentetésénél, és eltűntetésénél szeretnek mélyen tisztelt kollegáink ezzel a megoldással élni. Leggyakrabban egy éles kis méretű cintányér eldurranó hangját applikálják a lelkes amatőr bűvészek muzsikájuk közepébe. Ezt senkinek nem javaslom, mert cirkuszi bohócoknak esetleg rendben lenne, de bűvészeknek semmi esetre sem. Ha valaki csinál valamit, akkor vagy jól csinálja, vagy sehogy. Számomra a középszerű megoldás nem megoldás.
Engedd meg hogy egy konkrét példán keresztül éljek, hogy jobban szemléltethessem eme megoldás valós lényegét. Ha egy bűvész egyik kezében tartott fehér golyó füstté válik, az egy fantasztikus látvány. Amennyiben viszont abban a pillanatban, hogy az a golyó füstté válik, a zenében egy robbanás szerű hang jelentkezik, akkor a hang által megerősített vizuális élmény a nézőben megerősíti a trükk hatását, ezáltal a nézőnek jobban fog tetszeni amit látott.
VIGYÁZAT: Semmi esetre se vigyük túlzásba a hangeffektek használatát. Tudod, ahogy erről már szó volt, néha a kevesebb több. Valamint ne hidd, hogy bármilyen hangeffekt megfelel bármilyen trükkhöz. A hangok megfontolt kiválasztása is legalább annyira fontos, mint a trükkök precíz kigyakorlása.
Ismert zenék használata
Az emberek szeretik a számukra ismerős dolgokat. Különböző jól menő nagyvállalatok marketing szakértői pont ezért építenek a márkahűség fontosságára a cég termékeit vásárló fogyasztók körében. Erre épít az előadó is, aki a nézők által jól ismert zenéket használ fel műsorában. Képzeljünk el két tehetséges kortárs zenészt, akik zenéjüket egy tucat festékes bödönön adják elő. Gondoljunk csak bele mennyivel nagyobb sikere van annak a zenésznek, aki Vivalditól a Négy évszakot, egy Queen slágert, és egy Britney Spears nótát játszik el a dobozokon, mint annak, aki 2-3 saját szerzeményt, amit senki nem ismer. Az emberek szeretik hallani kedvenceik muzsikáit egy új megközelítésben. A bűvészet esetében természetesen nem a zene kerül feldolgozásra, hanem a már meglévő zenéhez kapcsolódik egy új vizuális élmény, ami biztosítja a szükséges pluszt.
A világbajnoki műsoromből szeretnék egy példát hozni. Miután a műsorom első szakaszában összetéptem az újságpapírt, és annak néhány darabja “véletlen” le esett a földre, az általam alakított színpadi karakter igen sanyarú helyzetben van. Ezt követően, ahogy az idő visszafordul, a papírdarabok visszarepülnek a kezembe, és az újság a szem villanásának töredék része alatt újra egy sértetlen egész áll össze, nem véletlen hogy, a világon mindenhol ismert, 'I feel good' című sláger úszik be. Az üzletembernek a teljes fejetlenséget sikerült néhány másodperc alatt helyreállítania. Mikor minden “probléma” megoldódik a színpadon, a nézők még jobban együtt örülhetnek az általam alakított üzletember karakterrel egy általuk ismert James Brown klasszikus segítségével.
Sok esetben véleményem szerint ezek a típusú zenék váltják ki a legnagyobb hatást a nézőkből, viszont ugyanakkor ezen zenék kialakítása, és a velük való gyakorlás igényeli a legtöbb energia befektetést is. Precízen megkomponálni, vagy megkomponáltatni egy ilyen zenét, majd tized másodperc pontossággal begyakorolni azt nem egy könnyű feladat. Azoknak az előadóknak javasolom, az ilyen típusú zenék használatát, akik 1, jártasak a színpadon 2, jó a ritmusérzékük, esetleg rendelkeznek valamilyen fajta táncos múlttal 3, kitartóan gyakorolnak egy műsort és 4, közel áll hozzájuk a zene, esetleg ő maguk is zenészek.
VIGYÁZAT:
Ne használjunk túl sok ismert zenét sem. Nem tesz jót egy előadásnak, ha zenék elveszik a tartalom elől a figyelmet. Ne felejtsük el, hogy a hangsúly a bűvészeten van, és nem a zenén. A zene, csak egy kiegészítő eszköz amit a bűvész segítségül hív, a műsor élvezhetőségének fokozása végett.