"Meg lehet élni a bűvészkedésből?" - időről időre előkerül ez a kérdés. Sokszor aggódó szülők teszik fel a bűvészboltban, akik látják, hogy a gyerekük éjjel-nappal kártyát pörget a kezében és semmi más nem érdekli. Máskor rendezvényeken teszik fel nézők, akik miután elcsodálkoztak egy-egy mutatványon újra nagyot néznek mikor megtudják, hogy igen, van akinek ez a munkája, ezzel foglalkozik. A cikkel nem célom senkit megbántani, ezt a cikket főleg azoknak a fiataloknak írom, akik azon gondolkodnak, hogy a bűvészetből szeretnének megélni. Semmiképp nem szeretnék senkit lebeszélni erről a pályáról, de igyekszem nagyon őszinte lenni.
A klasszikus tanács szerint: a bűvészet nagyszerű hobbi egy orvosnak vagy egy ügyvédnek, de ne építsd erre az életed. Hogy miért mondják ezt? Mert bűvésznek lenni azt jelenti, hogy egy egyszemélyes vállalkozásba kezdesz, ahol minden rajtad és az előre nehezen megtervezhető körülményeken múlik. Azon hogy vajon a kiosztott névjegyek, kifizetett hirdetések, megtartott műsorok nyomán vajon a jövő héten is csörög-e a telefonod, jönnek-e a felkérések emailben. És bizony lesznek olyan hetek amikor nem jönnek. Ilyenkor lehet vadul hívogatni (cold calling) a potenciális ügyfeleket, felkeresni rendezvényszervezőket, de ha épp nincs fellépésed csekkeket akkor is be kell fizetni.
Pár hónapja körbeküldtem egy anonim felmérést a hazai profi bűvészeknek és a blog facebook csoportjában is megosztottam. Köszönöm mindenkinek aki kitöltötte. Nyilván ez nem reprezentatív felmérés, de a közel ötven kitöltő közül mindössze 3 nyilatkozott úgy, hogy meg tudna élni a bűvészkedésből. Magyarországon jelenleg szerintem kb. 5-10 ember lehet, aki kizárólag abból él. hogy bűvészként rendezvényeken fellép. Mindenki másnak van ezen kívül más munkája vagy vállalkozása (ami persze sokaknál bűvészettel kapcsolatos pl. tanítás vagy kellékárusítás). Ezt úgy gondolom, hogy fontos tudni. Kicsit hasonló dolog ez mint a fotósoknál (sok embernek ez a hobbija, de profi szinten kevesen tudnak megélni belőle). Vonzó dolognak tűnik, hogy van aki 50-100-150 ezer forintot kap egyetlen fellépésért, de ennek eleve a fele ugye adó, és a másik felének is egy jó része költség. És ez még a legfoglalkoztatottabb bűvészeknek is csak 1-2 alkalommal van egy héten.
A legnagyobb hiba, amit sokan elkövetnek szerintem az, hogy ha egyszer elkezd jól menni nekik azt gondolják, hogy ez innentől mindig így lesz, vagy ne adj' Isten még ennél is jobb. Vannak akiknél ez így is lesz, de azért nem ez a jellemző. Minden színpadi előadónak megvan az az életciklusa, amikor megy a szekér és tud sok pénzt keresni. Nyilván az első években még túl fiatal és tapasztalatlan, de aztán jön egy felfutás és ideális esetben egy bűvésznél mondjuk 25 és 50 éves kora között keresett és sikeres tud lenni. Aztán elkezdődik egy lecsengés és bár hiába tud valaki 55 vagy 60 évesen szakmailag nagyon nívós produkciót csinálni, addigra ott lesznek az akkori 25-30-35 évesek és a szervezők inkább őket fogják hívni. Természetesen itt nagyon sok múlik azon is, hogy ki hány évesnek néz ki és hogy milyen nevet épít ki magának (Paul Danielsnek nyiván 70 fölött is tele van a naptára, de akikkel annak idején együtt kezdett azokat nem hiszem, hogy ma sok helyre hívnák).
A legtöbb előadóművész nem készül arra, hogy mi lesz vele, ha már nem fogják hívni fellépni. És mivel ez egy olyan szakma, ahol csak akkor van bevételed, ha fellépsz, ezért nagyon hamar kellemetlen helyzetbe kerülhetsz. Ugyanis ha nincs B terved (más végzettség, vállalkozás stb.), akkor nagyon méltatlan helyzetekbe kerülhetsz (korábbi gázsid töredékéért kell dolgoznod, minden munkát el kell vállalnod stb.). És könnyen lehet, hogy 25-30 év tapasztalattal a hátad mögött gálavacsorák helyett újra szülinapi zsúrokon kell fellépned nagyon nyomott árakon. De az is lehet, hogy egy idő után már ezekre a helyekre is másokat fognak hívni. Neked van B terved?
Nade, hogy ne menjen el mindenkinek a kedve a dologtól, beszéljünk kicsit a lehetőségekről is.
Nekem meggyőződésem, hogy a jelenleginél jóval több bűvész is kényelmesen meg tudna élni a hazai rendezvénypiacon (még a "válságidőkben" is), amennyiben a szakmáról kialakult kép jelentősen változna. Illetve például ha nem lenne a szakmából szinte mindenki kizárólag arra ráállva, hogy őt megkeressék azok akik eleve bűvészt keresnek. Jelenleg ugyanis főleg ez a jellemző, mindenki azok hívását várja, akik eleve azt írják be a google-be, hogy bűvészt szeretnék hívni a rendezvényemre. Pedig rengeteg olyan piaci szegmens van, ahol lehetne növekedési potenciál a bűvészeknek, de nekik egyenlőre maguktól nem jut eszükbe bűvészt hívni (pl. a wedding magic, tradeshow magic, restaurant magic stb. szinte nem is létező műfajok itthon).
És akkor a számok: A jelenleg aktív hazai rendezvényszervező cégek száma valahol ötszáz környékén lehet. Ők azok, akik főtevékenységükként az üzleti célú, azaz cégek, vállalatok részére, felkérésére megrendezett rendezvények szervezését jelölik meg. Döntő többségük műsorszervezéssel is foglakozik, de jóval száz fölött van a kifejezetten műsorszervezéssel foglalkozó műsorirodák száma is. A piac évek óta nagyon telített, sorra mennek csődbe és alakulnak új vállalkozások. De ezek a cégek a hazai rendezvények mindössze ötödét szervezik, mivel a cégek 80%-a maga szervezi a rendezvényeit (bár ezek jellemzően kis költségvetésű rendezvények, ahol legtöbbször egy fellépő van, vagy nincs is műsor). A KSH adatai szerint Magyarországon tavaly 17 875 rendezvényt tartottak (és ezeknek 55%-át kevesebb mint 500 ezer forintos költségvetésből hozták össze, és mindössze 5%-uk költött 5 millió Ft-nál többet). Meglátásom szerint ahhoz, hogy a bűvészeknek újra magától tömegesen legyen sok fellépésük elengedhetetlen feltétele a magyar gazdasági konjunktúra jelentős és tartós javulása és a szakma masszív médiában való megjelenése.
Tehát összefoglalva ez egy nagyon szép, de bizonytalan szakma. Ahhoz, hogy jól meg tudj élni belőle egyszerre kell jó előadónak és marketing szakembernek lenned. És akármennyire is jó vagy benne, legyen B terved!