"Ez saját?" - Gyakran hangzik el egy-egy trükk után bűvészek körében ez a kérdés. Hiszen nagyobb értéke van egy szakmabeli szemében a trükknek, ha nem csak adaptációról, hanem teljesen eredeti trükkről van szó. Akik találtak már ki trükköt azt mondják, hogy trükköt kitaláni fantasztikus érzés és előadni is egészen más, mint másvalaki trükkjét.
Sokszor jönnek be a bűvészboltba "saját" trükkökkel emberek. Nem egyszer mutatta már meg nekem pl. a double liftet valaki úgy hogy ezt ő találta ki. Legtöbbször a saját trükk illúziója a nem kellően nagy tudásból ered. Mikor elkezd valaki bűvészkedni általában nagyságrendekkel kevesebbre becsüli a létező trükkök számát a valóságosnál. Ha megkérdezel egy néhány hónapja bűvészkedő embert, hogy kb. hányféle kártyatrükk létezhet a világon összesen, azt fogja mondani, hogy talán néhány száz. Pedig csak kártyatrükkökből ennél legalább két nagyságrendel több létezik.
Vannak olyan szakma által is nagyra tartott bűvészek, akik adaptálják, saját képükre alakítják a mutatványokat, de vállaltan nagyon kevés igazán eredeti dolgot találtak ki ők maguk. Itt lehetne sorolni David Stone-tól Michael Ammarig a neveket. David Copperfield hány eredeti trükköt talált ki? Elárulom: egyet sem. Viszont rengeteg olyan zsenivel vette mindig körül magát, akik trükköket találtaki ki neki. Ők a trükk kreátorok: Mathieu Bich-től Paul Harrisig, akiknek tényleg rengeteg újat köszönhetünk. Nekik általában a trükkök kitatlálása fekszik igazán és általában előadóként viszonylag gyengék, vagy legalábbis sokkal kevésbé jók benne mint a kreálásban. És persze ott vannak a ritka kivételek, akik egyszerre zseniális kreátorok és kitűnő előadók (itt lehetne felsorolni mondjuk Jay Sankey-t vagy Gaetan Bloom-ot).
Trükköt akkor érdemes kitalálni ha az egyszerre eredeti és jó. Ugyanis ha kitalálsz valamit, arról általában két dolog szokott kiderülni: vagy már van ilyen (valaki már korábban kitalálta), vagy még nincs ilyen, de nem véletlenül (mivel nem annyira jó).
Hogyan lehet új a trükk? Kétféleképpen: vagy új a plot, vagy új a metódus. Ezen kívül lehet még adaptálni meglévő plotokat más kellékekre: pl. nem bill to impossible location, hanem credit card to impossible location. De ez azért nem számít annyira új dolognak. A másik gyakori trükk "kitalálási" forma a meglévő plotok egymásba erőltetése, amit én csak úgy hívok, hogy "karácsonyfa-effektus" ez az amikor egy trükk feleslegesen túl van bonyolítva: pl. a csomagban megfordul a választott lap, körülötte megfordulnak az ászok, lebetűzöl 26 lapot, ott lesz egy royal fush, aztán a csomag megszíneződik és a végén még vissza is áll eredeti sorrendjébe. Mindezt egyetlen mutaványba ágyazva. A különböző metódusok ilyen jellegű összevariálását sem tekintem igazán eredetiségnek, arra most nem térek ki, hogy a legtöbb ilyen esetben a kevesebb mennyivel több tudna lenni.
Új plotot kitalálni nagyon nehéz. Pontosan azért, mert ezt a szakmát már több ezer éve űzik és kellően sok ember foglalkozott már vele ahhoz, hogy az igazán jó plotokat már kitalálták. Ezért a legtöbb saját trükk új metóduson alapszik. Viszont felmerül a kérdés: minek egy új megoldás arra, amit már így is 26 féleképpen meg tudsz oldani, amik közül a legtöbb megoldás tisztább, vagy praktikusabb, mint az általad kitalált?
A bűvészek 99%-a soha nem talált még ki eredeti trükköt, hanem mások mutatványait adaptálja. És ez teljesen rendben is van: a zenészek elsöprő többsége sem írt soha igazán jó zeneszámot.
Egy átlagember élete során kevesebb, mint egy alkalommal lát élőben bűvésztrükköt. Tehát mikor bemutatsz valakinek jó esély van arra, hogy te leszel az egyetlen bűvész akit életében lát. Ezért más a helyzet mint például a zene esetében, amivel a többség nap-mint nap találkozik. De képzeld el ha más lenne a helyzet: ha találkoznál valakivel aki életében sosem hallott még zenét, vagy csak néhány számot hallott életében - mit mutatnál meg neki? Ha tudnád, hogy lehet, hogy te vagy az egyetlen akit életében élőben fog hallani játszani mit lenne fontosabb, hogy halljon: a világ néhány valaha írt legjobb számát (saját feldolgozásodban vagy eredetiben), vagy az általad írt dalt?
Szerintem ha választani kell inkább az előadásod legyen egyedi, mint a mutatványaid metódusai.
Természetesen nem azt állítom, hogy nem lehet vagy nem érdemes új dolgokat kitalálni. Csak azt mondom, hogy felesleges erre rágörcsölni. A bűvészek körében a mutatványok metódusainak eredetisége szerintem nagyon túlértékelt. Teljesen ok, ha nem találtál még ki soha semmi igazán eredetit. Vagyunk ezzel így még egy páran, üdv a klubban.