Nyilván minden olvasónak ismerős a főleg mentalisták által használt pre-show fogalma. Anélkül hogy belemennék a részletekbe: ez ugye arra épül, hogy a nézők azt gondolják az előadás akkor kezdődött, amikor az előadó bejött a színpadra. Viszont ha továbbgondolom: ezen az alapon azt is ugyanígy feltételezik, hogy az előadás akkor véget ért, amikor összement a függöny. Ezt a feltételezést már jóval kevesebb bűvész és mentalista használja ki, pedig szerintem óriási potenciál lenne benne. Nem tudom, hogy létezik-e ez a fogalom nevesítve: én még másnál sehol nem találkoztam vele, ezért a preshow mintjájra postshow-nak neveztem el. És akkor lássunk néhány példát, hogy lássátok, hogy mire godolok:
David Williamsonnak van egy kitűnő color-changing deck rutinja. Egyik alkalommal egy hölgy állítólag annyira kikészült a trükkön, és annyira nézegette a paklit a végén, hogy Williamson nekiadta és megmondta, hogy tegye be a párnája alá éjszaka. Majd dolgozott tovább a többi asztalnál. De közben figyelte a nő férjét és amikor az a mosdó felé vette az irányt: követte őt. És titokban megkérte a férjet valamire: adott neki egy eltérő színű csomagot és megkérte, hogy miután a felesége lefeküdt, cserélje ki a hölgynek adott pakli dobozában a kártyákat erre. Valószínűleg ez csak egy jópofa sztori, amin jót röhögnek a bűvészek David szemináriumain. Lehet, hogy valójában sosem történt meg. De ha mégis, és a férj tényleg kicserélte éjszaka a paklit, akkor nagyon kíváncsi lettem volna a hölgy arcára, mikor másnap kinyitotta a dobozt és látta az eredményt.
Ebből a példából is egyértelműen látszik, hogy mi adja ennek a koncepciónak a hihetetlen erejét: amíg a bűvész előadásán történik valami meglepő, addig a nézők tudják, hogy a bűvésznek van befolyása az események alakulására, de álmukban sem gondolnák, hogy a bűvésznek bármilyen hatása lehet arra, ami az előadása után történik.
Egy másik jó példa a koncepció használatára: Paul Gertner csinálta úgy egy hotelben a sószóró áthatolást az asztalon trükköt, hogy az előadás előtt az emeleten lévő étteremből lement a földszintre és letett a földre egy eldőlt ugyanolyan sószórót, mint azmilyet a trükkhöz használt. Mikor megcsinálta a trükköt azt mondta, hogy a letakart sószóró át fog hatolni az asztalon. De az végül eltűnt, az asztal alatt nem találták. Ő pedig tovább bűvészkedett a többi asztalnál. Aztán mikor lejöttek a vendégek az emeletről, akkor találhatták meg egy emelettel lejebb, pont az asztaluk helye alatt a földön a sószórót. Ebben az esetben az tetszik nekem nagyon, hogy itt a nézőknek kell egy gondolati lépést megtenniük, hogy felmerüljön bennük, hogy biztosan nem csak az asztalon, hanem födémen, is áthatolt a sószóró.
Aki ennek a post show jelenségnek nagyon nagy mestere, az Uri Geller. Ő elmondja pl. egy kanálhajlítás után, hogy tedd félre az általa meghajlított kanalat és majd figyeld meg, hogy még napokkal később is tovább fog görbülni. A kanál nyilván nem görbül tovább, de olyan erősen sugallja, hogy mégis sokan elhihetik és az az emlék alakulthat ki bennük, hogy tényleg változott még a kanál meghajlottságának mértéke jóval azután, hogy Uri hozzáférhetett volna. (És gondoljatok bele, mekkora hatást lehetne úgy elérni ha ezt a sugallatot kombinálnánk a Williamson féle metódussal és egy ismerősét a nézőnek megkérnénk, hogy pár nap múlva titokban hajlítsa tovább a kanalat!)
Egy másik megközelíést használ Jon Alen, egyik mutatványa végén. Itt egy lezárt boríték marad a néző kezében, amiben a választott kártya van, vagy legalábbis ezt sugallja Alen. Aki, arra is bíztatja a nézőt, hogy ne nyissa ki a borítékot. Hanem tartsa meg egy titokzatos tárgynak és kétségek között hagyja a nézőt. Lezáratlanul hagyja a mutatványt és a nézőre bízza, hogy miután a műsornak vége van meggyőződik-e róla, hogy tényleg megtörtént a csoda, vagy hagyja, hogy a izgassa a fantáziáját, hogy mi is lehet valójában a borítékban. (Kicsit hasonlóan, mint J. J. Abrams, aki vett egy "zsákbamacska" bűvészkelléket, vagyis egy dobozt, amin csak egy nagy kérdőjel volt és nem lehetett tudni, hogy mi van benne. A dobozt azóta sem nyitotta ki. Ott áll a polcán felbontatlanul az irodájában.)

És hogy mire lehet még a post show koncepciót használni? Például cleanup-ra: Ha egy mutatvány során pl. duplikálod a néző aláírását és a végén a duplikátum marad nála, vagy egy letépett sarkú kártya marad a nézőnél, amihez majdnem tökéletesen illik a letépett darab: ezeknél kitűnő alkalom a műsor utáni fotózkodás vagy gratuláció arra, hogy letisztázd a trükköt és kicseréld amit ki kell cserélned, ahhoz, hogy a trükk telejesen tökéletes és visszakövethetetlen legyen.
Vagy az adott trükk hitelesítésére: én book testet csináltam egyszer úgy, hogy a néző válaszott egy szót, ami véletlenül épp egy 4 jegyű szám lett. Elővettem a vázlatfüzetet és elkezdtem fleírni az első két számjegyet, úgy, hogy ő még nem látta. Aztán feltettem neki egy kérdést, amire a válaszból arra következtettem, hogy rossz nyomon járok. Ekkor újra választattam vele szót, amit aztán ki is találtam. A műsor után, mikor én már a kellékeimet pakoltam odajött, hogy elnézést kérjen, mert amint mondta, biztos ő rontott el valamit. Én odaadtam neki az összegyűrt papírt, amin kéát áthúzott számjegy volt hogy nekem ez jött át. Erre ő teljesen ledöbbent és közölte, hogy tényleg ez volt az első két számjegye annak, amire gondolt. Aztán elkérte a papírt és mikor az ajtón mentem ki, ő már épp az ötödik társaságnak mesélte a papírral a kezében, hogy én már elsőre is tudtam, hogy mire gondolt.
Ti tudtok még ötletet vagy példát arra, hogy hol és hogyan lehetne használni még ezt a koncepciót? írjátok meg kommentben!